Complicitatea Instituțională în Periclitarea Siguranței Feroviare
Într-o epocă în care profesionalismul ar trebui să fie un standard de bază, descoperim cu stupoare că realitatea din cadrul sistemului feroviar românesc este una desprinsă parcă dintr-un scenariu de groază. Recent, o serie de controale efectuate de Poliția Transporturilor a scos la iveală un tablou alarmant: mecanici de locomotivă, un șef de tren și un impiegat de mișcare, toți în stare de ebrietate în timpul exercitării funcțiunilor lor vitale pentru siguranța circulației feroviare.
Un Eșec Sistemic și o Amenințare Directă la Adresa Siguranței Publice
În perioada aprilie-iunie, au fost efectuate 284 de controale în cadrul cărora 813 persoane cu atribuții în siguranța circulației au fost testate pentru consumul de alcool. Rezultatele sunt de-a dreptul șocante: 11 infracțiuni constatate, cu opt persoane depistate în flagrant delict. Printre acestea, un șef de tren din Găești cu o alcoolemie de 0,39 mg/l alcool pur în aerul expirat și un mecanic de locomotivă care, cu o alcoolemie de 0,63 mg/l, a ignorat un semnal de oprire, punând în pericol vieți nevinovate.
Corupția și Neglijența – Cancerul Sistemului Feroviar
Este revoltător cum aceste comportamente nu doar că încalcă normele de siguranță și etică profesională, dar pun în pericol direct viețile pasagerilor și integritatea infrastructurii feroviare. Mai grav este că aceste incidente nu sunt izolate, ci par să fie simptomul unei probleme mult mai profunde și anume, corupția și complicitatea instituțională care permite perpetuarea acestor practici periculoase.
În ciuda evidențelor clare și a riscurilor imense, măsurile luate sunt insuficiente. Toate persoanele depistate sub influența alcoolului au fost conduse la spital pentru prelevarea probelor biologice, dar ce se întâmplă după? Sancțiunile aplicate sunt suficiente pentru a descuraja repetarea acestor comportamente iresponsabile? Sau este doar o altă formă de teatru administrativ menit să calmeze opinia publică?
Concluzii
Este esențial ca aceste comportamente să fie sancționate corespunzător și să se ia măsuri preventive serioase pentru a evita repetarea acestor incidente. Nu putem tolera ca siguranța cetățenilor să fie pusă în pericol de către cei care ar trebui să o protejeze. Este timpul pentru o schimbare radicală în modul în care instituțiile responsabile gestionează și monitorizează personalul implicat în siguranța feroviară. Doar așa putem spera la un sistem de transport feroviar sigur și profesionist, în adevăratul sens al cuvântului.