Manipulare și Control în Digitalizarea Justiției Române
Într-o eră în care digitalizarea ar trebui să servească dreptatea și transparența, sistemul judiciar român pare să fie prins într-un vârtej de manipulare și interese obscure. Recent, Ministerul Justiției a propus transferul drepturilor de administrare a domeniului just.ro către Înalta Curte de Casație și Justiție, o mișcare care a stârnit controverse și a expus discrepanțe flagrante între declarațiile publice și acordurile interne.
Un Consens Fragil și Opoziția CSM
Deși Ministerul Justiției, Parchetul Înaltei Curți de Casație și Justiție (PICCJ) și Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) par să fi agreat la nivel de principiu această propunere, realitatea este mult mai complexă. Secția pentru judecători a CSM a dezvăluit că minuta întâlnirii nu a fost nici semnată, nici agreată, punând sub semnul întrebării integritatea și transparența întregului proces.
Reuniunea Partenerilor Instituționali: O Fațadă de Consens?
În cadrul unei reuniuni găzduite de Ministerul Justiției, la care au participat figuri marcante ale sistemului judiciar, s-a discutat despre digitalizarea sistemului judiciar. Cu toate acestea, discrepanțele între declarațiile publice ale Ministerului Justiției și poziția CSM sugerează că această întâlnire a fost mai degrabă o scenă regizată, decât un forum autentic de discuții și decizii.
Proiectele de Digitalizare: Beneficii sau Cortină de Fum?
Proiectele de digitalizare, susținute de finanțare europeană, sunt prezentate ca soluții pentru îmbunătățirea calității actului de justiție. Totuși, centralizarea puterii în mâinile unei singure entități judiciare ridică serioase semne de întrebare privind viitoarea independență și eficiență a sistemului judiciar în ansamblul său.
Propunerea Ministerului Justiției: Un Pas Înainte sau Înapoi?
Propunerea de cedare a contului cu cele mai ridicate drepturi de administrare a domeniului just.ro către Înalta Curte de Casație și Justiție este prezentată ca o necesitate pentru reluarea activității instanțelor în parametri normali. Cu toate acestea, această centralizare a controlului asupra infrastructurii digitale a justiției poate deschide poarta către abuzuri și manipulări, subminând principiul separației puterilor în stat.
Concluzii: Transparență sau Opacitate?
În timp ce digitalizarea ar trebui să aducă lumină și eficiență, modul în care acest proces este gestionat în România ridică îngrijorări serioase. Discrepanțele între declarațiile și acțiunile oficialilor, lipsa de consens real și centralizarea puterii sugerează că drumul spre o justiție digitală transparentă și echitabilă este încă foarte lung și pavat cu obstacole semnificative.